بلاگر

بلاگر

تجربه های مردانه زندگی
بلاگر

بلاگر

تجربه های مردانه زندگی

تقسیم المثل !

کسی بود که من ماشین را برای سرویس پیشش میبردم ، پسر خوب و مهربونی بود و در کارش وارد ، یه ایراد داشت ، اصرار داشت که دیگران حس کنند او خیلی زیاد میداند !

بخاطر این قضیه میون حرفاش همیشه ضرب المثل بکار میبره ، یه بار به من گفت من علامه 10 نیستم ولی میدونم که ...

من هم خندم گرفته بود هم میخواستم راهنماییش کنم که اشتباه میگه تا جای دیگه بهش نخندن ، گفتم مهدی جان علامه دهر (زمانه و روزگار) درسته ! فکر کرد و گفت نه هر دوتاش درسته ، گفتم خوب یعنی چی که علامه 10 ،چرا 20 و 30 و 40 نه؟  گفت اگر 10 نفر علامه تو دنیا باشن، یکیش اونه !

توجیه از دید او منطقی بود و از دید من شیرین ، چه کار داشتم که بخوام ذهنیت ساده او را بهم بریزم.

یا جای دیگه کسی میگفت ، گلیم بخر اندازه پات ! (پاتو به اندازه گلیمت دراز کن )

یکی هم فقط یک ضرب المثل بلد بود ، با یک گل بهار نمیشه ، در هر موضوع مرتبط یا بی ربطی فقط همان را بکار میبرد، مثلا میگفتیم امسال گرما زود آمده یا فلان چیز گرون شده ، در هر دو حالت ،میگفت دقیقا ، با یک گل که بهار نمیشه !!!

منظور من از این نوشته اینه که سعی نکنیم بیشتر از آنی که واقعا میدونیم یا اطلاعات داریم یا خارج از تخصص ماست ، اظهار فضل نماییم ، بهتره راجب موضوعی حرف بزنیم که از آن خوب میدانیم و مطمئن هستیم اطلاعات غلط به مخاطب نمیدیم یا تجربه مفیدی را منتقل میکنیم.

همانجور که قبلا هم گفتم ، سخت ترین و در عین حال آسانترین کار دنیا ، حرف زدنه ، بستگی داره حرفهاتون محتوی و پشتوانه درستی داشته باشه یا نه !

نظرات 4 + ارسال نظر
تیلوتیلو سه‌شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 13:25 https://meslehichkass.blogsky.com/

http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C

مخفف همان است در گویش تهرانی : (از همان لغت نامه)

http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B1%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C

معلومه میخوای گنجشک را رنگ کنی جای کینگ کنگ به من بفروشی !

دختر غریبه سه‌شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 13:05 http://strangergirl66.blogfa.com

نه دیگه
دارم میرم برای همیشه تو آینده بمونم
خیلی هیجان انگیزه

خیلی ممنون آدرس وب آینده ا م رو قید کردین

سفرت بخیر اما
تو و دوستی خدا را
چو از این کویر وحشت
به سلامتی گذشتی
به شکوفه ها ، به باران

برسان سلام ما را (شفیعی کدکنی)

تیلوتیلو سه‌شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 13:04 https://meslehichkass.blogsky.com/


خب منم موافقم بیشتر از چیزی که هستیم خودمون را نشون ندیم
اما در مورد ضرب المثل، بعضی جاها یه سری ضرب المثل ها را به روز میکنیم و اونقدر اونو تکرار میکنیم که میشه ملکه ذهن خیلی از آدمها... مثلا همین که گلیم اندازه پامون بخریم... تازه تفسیر و توجیهش را هم به طور عامیانه بلدن
یا مثلا توی خونه ما یکی از نزدیکانمون که حالا دیگه در بین ما نیست و خدا رحمتش کنه یه ضرب المثلی را اشتباه میگفت: گنجشک را رنگ میکرد جای لاک پشت میفروخت آخیش خدا همه رفتگان را بیامرزه... بعد ما دیگه اینقدر هرجایی این ضرب المثل را اینطوری به کار بردیم که دیگه تو خونمون دقیقا باب شده... همه گنجشک را رنگ میکنن و جای لاک پشت میفروشن



تازگی فهمیدم خیلی از شوخی هایی که بین خودمون باب هست رو وقتی برای دوستای مجازی مینویسیم و به صورت مکتوب در میاد نه تنها اصلا خنده دار نیست بلکه باعث سوء تفاهم هم میشه

کلا ضرب المثل "گنجشک را رنگ میکنن جای قورباغه میفروشن" را عوض کرده بود ! (لبخند)
من ضرب المثلی از شما ندیدم ، میدیدم هم چیز دیگه نوشتین قطعا سوء تفاهم بوجود نمی آمد ، ضمنا همان آقای تعمیر کار به سوء تفاهم میگفت سوء تفاوت !
***
جهت اطلاع :

http://www.vajehyab.com/tehrani/%D8%B1%D9%88+%D8%AF%D8%B1+%D9%88%D8%A7%D8%B3%DB%8C

دختر غریبه سه‌شنبه 27 خرداد 1399 ساعت 12:57 http://strangergirl66.blogfa.com

من وقتی چیزی نمیدونم خیلی راحت میگم برام توضیح بدن و خجالت نمیکشم
قرار نیست که همه چی دان باشم

اصلا با ضرب المثل میانه ندارم و یه کلمه از ضرب المثل رو میگم و میپرسم چی بود؟



ولی مدیونید فکر کنید که من هیچی بلد نیستما

از اون موقعی که از آینده برگشتی عوض شدی !

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد