بلاگر

بلاگر

تجربه های مردانه زندگی
بلاگر

بلاگر

تجربه های مردانه زندگی

خوش حسابی !

داستانی که یکی از دوستان (فضای واقعی!) برای من تعریف کرد:

چند سال پیش شخصی از من 5 میلیون تومان قرض خواست و گفت در عرض 10 روز آن را برمیگرداند ، چون اعتبار خوبی نداشت من نپذیرفتم ، 5 روز بعد گفت 3 میلیون هم بدی کارم راه می افتد ، دوستم باز نپذیرفت ، 9 روز بعد از اولین درخواست گفت 2 میلیون هم بدی خوبه ، دوستم به او گفت مگه قرار نبود روز دهم کل 5 میلیون را به من برگردانی ؟  فردا 10 روز از اولین درخواستت میگذرد و از همانجایی که میخواستی 5 میلیون مرا تهیه کنی ، پول را بگیر و مشکلت را حل کن ! ضمنا" به گفته دوست من او شخص خوش حسابی هم نبوده  .

جالب است هنگامی که میخواهند از شما قرضی بگیرند با روی خوش و مثلا وعده بازپرداخت 2 ماهه نزد شما می آیند ، بعد 2 یا حتی 3 یا 4 ماه که شما سکوت کردید و درخواست پولتان را هم نکردید ، اگر بعد 4 ماه حرفی بزنید که پول من چه شد و کی پرداخت میکنی ، میشوید آدم بده داستان و اگر هم بازپرداختی باشد یا یکجا آن را دریافت نخواهید کرد و یا اگر همه پول را هم بدهد در عوض تشکر و امتنان با تلخی و ناراحتی از شما یاد خواهد کرد !

وقتی از کسی قرضی میخواهید او به اعتبار و حساب خوب شما دقت میکند ، اگر یکبار با او یا کسی که او میشناسدخوش قولی نکرده باشید ، امکان ندارد به شما کمکی کند.

اصولا عقیده دارم انسان میبایستی قدمهایش را طوری بردارد که نیازمند و محتاج هیچکس نباشد . به استثنا پدر و مادر که بحث جداگانه ای دارند و از دید من کمک آنها به شما در حقیقت به خودشان است چون سرنوشت خوب و بد شما به نحوی با آنها گره خورده .

حتی برادر و خواهر خصوصا بعد از ازدواجشان دیگر همان حالتهای سابق را نخواهد داشت ،و بهتر است شما هم انتظارات قبلی را از آنها نداشته باشید.

سعی کنید با همه  در مسائل مالی حساب و کتاب مشخص داشته باشین ، اون روزی که به اختلاف بخورید ، از اینکه احتیاط کردید پشیمان نخواهید شد.

یک توصیه : اگر کسی از شما درخواست مبلغی کرد و به خوش حسابیش باور داشتید و در توانتان بود که کمک کنید ، حتما این کار را بکنید ، ولی اگر بنا به دلایلی تمایل به کمک نداشتید ، نگویید که ندارم یا بهانه نیاورید و با ذکر دلیل (مثلا بدحسابی یا بی اعتباری او ) بگویید دارم و به این دلیل نمیدهم !

چون اگر بگویید ندارم او باورش نخواهد شد و در حقیقت شما علاوه بر اینکه به او کمک نمیکنید ، به او خلاف هم گفته اید و چه بسا اگر عدم کمک شما را فرآموش کند ، ندارم و خلاف گفتن شما را فرآموش نخواهد کرد!

نظرات 4 + ارسال نظر
سارا یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 16:49 http://15azar59.blogsky.com

هووم راهکار خوبی بودا ولی عمرا روی اونو ندارم که اینطوری بگم ترجیح میدم بگم ندارم متاسفانه شجاع نیستم ..من به کسی پول زیادی قرض دادم و قرار بود یک ساله برگردونه ولی هنوز اون یکسال نیومده ...
یه شخص نزدیکی رو میشناسم وقتی ازت پول قرض میکنه موقع پس دادن انقدر دلایل مختلف برات میاره که گاهی بدهکارشم میشی مثلا ۱۰۰ تومن بهش قرض میدی میگه یک ساله پس میدم فرضا بعد موقع پس دادن که میشه میشینه اینطوری حساب میکنه که یادته رفتیم تو باغ ۵ تومن غذا سهم تو بود ازش کم کردم یادته فلان کار کردیم ۹ تومن سهم تو بود کم کردم و همینطوری همینطوری اخرش بدهکارشم میشی در حالیکه اون موقع اصلا نگفته بوده که مثلا اینا سهمی هست .. ادم واقعا بدش میاد از اینجور موجودات عجیب ...متاسفانه انقدرم بهمون نزدیک هست که مایه خجالتمون هست ...

یجورایی این برمیگرده به مهارت نه گفتن ، عقیده دارم اگر از همون اول یه نه بگین عواقبش کمتر خواهد بود.

دختر غریبه یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 16:40

من اگه طرف بد حسابم باشه دلم میسوزه و کمک میکنم. حتی پولم را برنگردونه!
میدونم اشتباهه ولی خب این دلسوزی من بیشتر از خودم در من حضور داره

الان یادم افتاد به شخصی مبلغی دادم که قرار بود ۶ ماهه برگردونه الان سه سال شده
و من فراموشم شده که چه مبلغی بعنوان مثلا قرض دادم!

بحثی سر این موضوع نیست که اگر توان کمک به دیگران را داریم اینکار را نکنیم ، ولی اینکه وعده ای داده بشه و انجام نشه هم صحیح نیست.
اینکه شما اصل مبلغ را هم فراموش کردید نشان از نامنظمی در مسائل مالی دارد و موضوع جالبی نیست.
با تشکر از حضور و انتقال تجربه

اشک سرخ یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 13:27

سلام
منم موافقم بااین جملتون که :با ذکر دلیل (مثلا بدحسابی یا بی اعتباری او ) چون واقعا هم باور نمیکنه وازمون آزرده میشه اگه دلیل مهمترش بگیم برای هردوطرف خوبه

این از دید من یه راهکاره ، حداقل خلاف نگفتیم !
ممنون از حضور و نظرتون

اسیه یکشنبه 22 تیر 1399 ساعت 12:38

دقیقا همینطور هست که میگید. عاقبت رسوای جهان میشید اگه پول خودتونو طلب کنید

ممنون از حضور و انتقال تجربتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد